Single post

Bestyrelsens beretning 2025

Bestyrelsens beretning dækker over 12 måneder. Sidste ordinære generalforsamling var 04.04.2024. Vi har holdt en extraordinær generalforsamling d. 25.09.2024 for at andelshaverne kunne give bestyrelsen bemyndigelse til at genforhandle vores afdragsfrie lån. 

Nye andelshavere:

Nr. 31. Lene Weber og Palle Bendix.

Nr. 10. Marianne og Torben Søgaard.

Nr. 4. Thomas Vilfred Petersen. (Flyttet fra nr. 22.)

Nr. 22. Lone og Allan Drud.

Nr. 1. Aase Rauff og Bjarne Møldrup.

Nr. 40. Jytte og Palle Knudsen. (Flyttet fra nr. 1.)

Nr. 58. Anette Rasmussen.

Fraflyttede andelshavere:

Nr. 10. Sonja Nissen.

Nr. 31. Ellen og Knud Fruelund Hansen.

Nr. 58. Else Hansen.

Nr. 40. Benthe Thurø.

Afdøde andelshavere:

Nr. 4. Leif Henning Jørgensen.

Varmepumper:

Nu er vi startet 3. år med varmepumperne. Vi får billig varme – men vi har stadig ting, der skal rettes til. Vi får nye top plader på vores varmepumper fra 7.4.2025. Næsten alle top pladerne blev ridset i forbindelse med nedtagning af afløbsrør. Varmegruppen holder øje med overløb af kondensvand på fliserne. Der har – diplomatisk sagt – været en del ting, Dansk Installations Teknik har været nødt til at lave om.

Transformerstation.

Det tog længere tid end forventet, selvom oplægget fra Flow Elnet var, at det var rigtig vigtigt, at det blev gjort inden jul 2024 ( Julen er spidsbelastnig). Bestyrelsen valgte, at få lagt fliser omkring transformerstationen for at lette plæneklipning. Vi har fået udbetalt kr. 12.500 i erstatning.

Økonomi.

Boligydelsen skal ikke hæves.

Vi har endnu ikke fået den nye ejendomsskyld.

Vores klage angående tilskud fra Energistyrelse er afgjort. De vil ikke vurdere vores klage, da den er for sent indsendt.

Vores vedligeholdelsesplan er lagt på vores hjemmeside. Vi følger vedligeholdelsesplanen og har revideret den en smule. 

Bestyrelsen holder øje med rentenedsættelser i forhold til vores afdragsfrie lån.

Vi har ikke større renoveringer i 2025 og bestyrelsen ser økonomien som solid og bæredygtig.

Ændringer ved salg af andele.

Varige værdiforbedringer: Ved opførelsen af Rødbyhøjen i 2005-6, indgik tilkøb af carport, ekstra karnap og dør fra bryggers som en varig værdiforbedring. Det betyder, at anskaffelsesprisen kommer til at figurere på en salgsopstilling. Der blev dengang ikke truffet beslutning om, hvordan carport, karnapper og døre fra bryggers skal værdisættes, hvis de er lavet senere. Der skal naturligvis foreligge en beslutning, så efter kontakt med ABF, revisor, kreditforening, vores uvildige synsmand og de andelshavere, der har fået opført et af de nævnte forbedringer, vil bestyrelsen anbefale, at udgiften til opførelse af carport, ekstra karnap og bryggersdør ikke bliver afskrevet over tid. Alle vores andre værdiforbedringer afskrives over tid.

E-mærkning: Det er vedtaget ved lov at andelsboliger skal E-mærkes ved salg. I bestyrelsen ønskede vi, at få en andel i hver størrelse E-mærket. Desværre – når vi har fået ”omfattende ændringer” – skal hver andel E-mærkes ved salg. De ”omfattende ændringer” er vores varmepumper. Bestyrelsen har konfereret med tre firmaer vedrørende E-mærkning og vil ved salg anbefale et firma, som kan E-mærke til en fornuftig pris. Bestyrelsen ser det som en fordel, at få andele til salg E-mærket af det samme firma. Det er sælger, som skal betale E-mærkning.

Nøgleoplysninger til social og boligstyrelsen. Dette skal bruges til statistik om andelsboliger til salg i Danmark. Det gøres fremadrettet som indrapportering af et medlem af bestyrelsen. De tal, vi skal indrapportere, fremgår også af vores årsrapport.

Vi har forstærket vores syn ved salg (for nuværende Jørn Jensen, Jan Akselsen og Gunner Jespersen) med Peter Skov, som vil efterse andelens El-installationer ved salg. Hvis der er uenighed mellem sælger og Peter Skov, skal der laves EL-eftersyn for sælgers regning.

Palle Knudsen, nr. 40 vil deltage i syn af andele for at sikre at udregningerne af blivende værdier og afskrivninger bliver lavet korrekt. Vi har haft salg, hvor der har været fejl efter det uvildige syn. Det skal undgås.

Forsikring. 

Vores husforsikring fra Alm. Brand stiger mere i pris end forventet hvert år. Bestyrelsen har undersøgt forsikringsmarkedet for at få en billigere forsikring. Vi kunne dog først skifte selskab, når stævningen mod foreningen er afsluttet. Nu er vi frikendt efter retsmødet d. 05.03.2025. Vi har fået et fornuftigt tilbud fra GF og vil overgå til GF fra 04.04.2025. Når vi har så mange andelshavere, der arbejder for vores fælles bedste, har vi også tegnet en forsikring i tilfælde af tilskadekomst. Den gælder fra 01.04.2025.

Hæk-klipning!!

Efter jeres heltemodige indsats med vores hække sidste år, har vi arbejdet på at få kontakt til et firma, som ville tage opgaven med at klippe vores hække til en rimelig pris. Det har været mere end almindelig vanskeligt. Men det er lykkes! Det vil blive gjort på denne måde: Foreningen sørger for udvendig klipning på Rødbyvej, al udvendig klipning på andelene og indvendig klipning på vores grund (mod mosen, mod Præstemarken og mod Gyvelbakken). Andelshavere, der vil have klippet hæk indvendigt, skal meddele det til Jørn Jensen, nr 2, tlf: 2334 2650. Prisen for indvendig klipning og opsamling er kr. 550, som betales til Jørn Jensen.

Arbejdsgrupper.

Først et stort hurra for arbejdsgrupperne! Der bliver lavet meget og rigtig mange tager ansvar. Platantræerne er beskåret ved stamvejen, og de er rigtig flotte. Pludselig er vores skur malet. Vores store plæneklipper bliver serviceret som et spædbarn og plænerne er velholdte.

Vores hækklipning sidste år var et kæmpe arbejde, men der blev også grinet og snakket utroligt meget. Igen: I kan godt være stolte af jer selv. I bestyrelsen er vi imponerede over jeres gå-på-mod.

Hos græsklipperne stopper Carsten Frydendahl, Niels Mosberg og Thomas Bytoft. Tak for jeres indsats. Nye græsklippere er Henning Bøgh, Thomas Petersen, Allan Drud. Velkommen.

Den nyeste arbejdsgruppe er sammensat for at tilrettelægge vores 20-års jubilæum. Den består af Malene Messmann, Mariane Brandt, Lene Sax Nielsen og Kirsten Johnsen. Planlægningen starter i maj.

Stævning.

Vi har været i retten d. 5/3 2025. Tilkendegivelsen af dommen slår fast, at Rødbyhøjen er frifundet for de påstande, vi var stævnet for.

Det videre forløb om eventuel godtgørelse for sagsomkostninger, ligger hos vores advokat, sagsøgers advokat og Retten i Svendborg. I hører nærmere, når vi få besked.

Det har været tre- fire års tungt arbejde, så vi er tilfredse med dommen og meget lettede. Arbejdspresset på bestyrelsen med denne problematik omkring et salg af en halv andel har været urimeligt.

Pr. 28.03.2025 er de nødvendige papirer underskrevne og bestyrelsen lukker sagen.

Afslutning.

Jeg vil gerne sige tak til alle andelshaverne og bestyrelsen for jeres store arbejde for vores forening.

Specielt vil jeg takke Jørn Jensen for en mangeårig stor indsats for foreningen. Han har heldigvis lovet at vi må trække på hans viden i fremtiden. Det kommer vi uden tvivl til!

Conni Huusfeldt stopper også. Hun har haft en stor ekstra arbejdsbyrde med mange salg det sidste år, så vi takker mange gange for hendes indsats. 

Det har været en fornøjelse at samarbejde med jer.

Venlig hilsen og på gensyn til 20-års jubilæum d. 20.09. 2025 kl. 13.00 på Skipperkroen.

Bestyrelsen

theme by teslathemes

Denne side bruger cookies, ved at fortsætte på siden accepterer du vores cookie politik.